?

Hvordan kan jeg oppleves som mindre belærende oven for medstudenter?

Kvinne 21 . 22 Januar 2021
Spørsmål

Jeg merker meg at jeg kan opptre belærende overfor medstudenter når vi diskuterer fag, og at jeg, ved å stille spørsmål til eller se kritisk på påstanden vedkommende kom med som et innspill til dialogen, forhindrer flyt i diskusjonen. Jeg kan være direkte i kommentarene/tilbakemeldingene mine, men forsøker å gi det som konstruktiv tilbakemelding så det ikke oppleves som personlig angrep. For ikke å ha i bakhodet at dersom jeg kommer med en "kritikk", så skal jeg komme med to positive ting medstudenten gjorde bra. Jeg ser ikke ned på medstudenten og føler ikke noe behov for å måtte heve meg over h*n, men jeg formulerer meg på en måte som virker så arrogant. Likevel, når jeg spør medstudenter om de opplever dette fra meg (for jeg vil ikke være en som oppfattes som en bedreviter), så sier de at det ikke gjør noe. Men jeg bryr meg om dem. Hvordan kan jeg bli bedre på å åpne diskusjonen og stille spørsmål på en måte som ikke "lukker"/"stenger" partneren, men heller motiverer dem?

Kvinne (21)
Fagperson svarer
Hei

Takk for et interessant spørsmål.

Du forteller at du kan opptre belærende, og er redd for at dette kan oppfattes negativt fra medstudenter. Helt umiddelbart så tenker jeg at når de på direkte spørsmål fra deg sier at de ikke opplever deg som belærende, så han det jo hende at de faktisk gjør ikke gjør det. Kanskje de til og med setter pris på at du stiller direkte oppfølgingsspørsmål slik at de må tenke litt ekstra igjennom temaene? Jeg blir litt nysgjerrig på hvorfor du er så sikker på at du oppfattes slik? Har du kanskje fått fått negative tilbakemelding tidligere slik at du bærer dette med deg?

Det er uansett fint at du er bevisst på hvordan du oppfører deg mot andre, og det i seg selv gjør antagelig at du korrigerer deg selv underveis i diskusjoner, og kanskje ikke oppleves så kritisk som du tror. 

Når det gjelder ditt spørsmål om hvordan du kan åpne diskusjonen, så er det jo noen triks du kan prøve. Når du stiller spørsmål, så pass på å ikke still så mange lukkede spørsmål -dvs spørsmål som den andre kan besvare med ja, nei eller kanskje. F.eks "leste du hva x teoretiker mente om dette?". Vær også forsiktig med spørreordet "hvorfor"- da det kan oppleves som litt anklagende, f.eks "hvorfor sier du det?". 

For å åpne diskusjonen så still heller åpne og utforskende spørsmål som: "hva tenker du om dette?" eller "fortell mer om det". Med slike spørsmål oppfattes du som interessert i hva den andre sier. I tillegg må den andre  svare mer utfyllende, og det er lettere å få en god dynamikk i samtalen. 

Til slutt vil jeg si at du må stole på at du har mye å bidra med i disse faglige diskusjonene.

 

Hilsen sosionomen, SiO Helse.

Finner du ikke det du leter etter?